نوشتن اهداف روی کاغذ باعث ایجاد تعهد نسبت به آنها می شود. به علاوه، اگر در نظر داشته باشیم که نوشتن با خودکار چند رنگ پسرانه حروف مورب گره خورده استمرار است، ایجاد پیوند بین حروف، ظرفیت پشتکار، استقامت و احساس مسئولیت را تا زمانی که اهداف و رویاهای خود را برآورده کنیم، تشویق می کند.
عمل نوشتن مستلزم استقامت است و اگر حروف مورب مرتبط را به کار ببریم، بسیار بیشتر است. پیوند یا انسجام بین حروف، همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تداعی ایده ها، مفاهیم، افکار و همراه با آن ظرفیت منطق را فعال می کند.
اما این تداوم و استمرار نه تنها در ذهن ما کار می کند، بلکه در نحوه عملکرد و برخورد ما با موقعیت ها یا مشکلات مختلف نیز کار می کند.
مطالعاتی وجود دارد که مزایای شناختی یادگیری نوشتن و خواندن با خط شکسته را نشان می دهد، متخصصان آموزش و روانشناسی معتقدند که این شیوه نوشتن مغز را فعال می کند، شبکه ها را جدا می کند و منابع شناختی بیشتری را به کار می گیرد.
به نظر می رسد که نوشتن با خط شکسته نیز ظرفیت خودکنترلی را به گونه ای تربیت می کند که املای دیگر این کار را نمی کند.
محققان استدلال میکنند که حتی میتواند راهی برای درمان نارساخوانی باشد، تحلیلهای آموزشی نشان میدهد که کودکان مرحله خوشنویسی خود را از ۴ تا ۱۲ سالگی توسعه میدهند، زمانی که در آن ورزش میکنند و از طریق اجرای خطاطی یاد میگیرند، مهارتهای شناختی کیفی میکنند.
تحقیقی به نام توسعه، شایستگی و مداخله دست خط، که توسط کاتیا فدر و آنت ماجنمر، هر دو از دانشکده روانشناسی دانشگاه مونترال انجام شد، رابطه بین دستخط بد یا خوب و عملکرد تحصیلی کودکان را نشان می دهد.
این متخصصان در مطالعه خود نشان می دهند که خطاهای نادرست مانند اضافات، حذف ها و ناهماهنگی های مختلف عملکرد ضعیف در خواندن و مهارت های ریاضی را پیش بینی می کنند.